Lees de case: Drukwerkdeal.nl - Vind de print

Drukwerkdeal.nl staat voor kwaliteit, snelle levering en persoonlijke service. Drukwerk is zoveel meer dan een stukje inkt op papier. Het is een manier van vertellen. Jouw verhaal. Jouw unieke product. Laat zien wie je bent. Waarom interactief? Naast de standaard visitekaartjes kun je vele andere producten bedrukken. Het doel van deze interactieve video was het zichtbaar maken diverse aanbod van Drukwerkdeal.nl. Deze video stond centraal in een campagne, die cross-selling moest stimuleren door bestaande klanten te activeren. Interactiviteit In de originele commercial, die op nationale TV te zien was, zijn er vele bedrukte producten aanwezig die niet direct herkenbaar zijn voor kijkers. In de interactieve video is het zaak om op alle bedrukbare producten te klikken, waarna je een highscore kan behalen. Voor de consument is het verleidelijk, aangezien er een forse prijs te winnen valt. Op een speelse manier leert de consument het diverse aanbod van Drukwerkdeal.nl kennen. Interactiviteit binnen deze video komt terug op verschillende manieren: - Het aanklikbaar maken van producten in de video. - Aangeklikte producten direct bekijken (en bestellen) in de webshop. - Je highscore vanuit de video direct sharen op social media. - Het limiteren van 3 pogingen per dag, per persoon. Resultaat Door de commercial om te vormen tot een interactieve game is de consument getriggerd om na te denken over het aanbod van Drukwerkdeal.nl. - Binnen 1 week is de game meer dan 10.000 keer gespeeld. - De gemiddelde kijktijd was 102,9 seconden. - De gemiddelde score over de gehele campagne was 89,24 (kan jij het beter? klik hier) Drukwerkdeal had het volgende te melden over onze samenwerking: “Samen met Ivory Studio heeft Drukwerkdeal.nl twee gave projecten gerealiseerd. De eerste: een interactieve nieuwjaarsduik. Onze klanten bepaalden zelf wie van onze medewerkers de koude IJssel insprong. De tweede was een succesvolle game gebaseerd op onze tv-commercial. Bij beide projecten dacht Ivory Studio actief mee. En ondanks dat wij in korte tijd veel eisen hadden, waren wij meer dan tevreden over het resultaat. Net als onze klanten!”

Ronald Tilma
Ronald Tilma - 09 juni, 2017 17:56

A New Age of Walls, interactieve storytelling op een ander niveau

Conflicten tussen bevolkingsgroepen zorgen voor veel interessant, maar vooral negatief nieuws. Nationalisme wordt sterker en massa's mensen zoeken een beter leven in een ander land. Het meest besproken geval is die muur waar, volgens Trump, Mexico voor moet betalen. Alhoewel dit geval vaak in het nieuws komt zijn er vele andere gevallen van anti migratie, vaak nog erger geëscaleerd dan de Amerika/Mexico muur. The Washington Post heeft een zeer indrukwekkende documentaire serie geproduceerd over de grenzen op onze wereld, en de impact van deze grenzen. A New Age of Walls De documentaire is niet zomaar een documentaire. Deze driedelige serie neemt je mee naar de conflicten die zich over verschillende continenten afspelen. De manier van storytelling is uniek. Je scrollt zelf door het verhaal heen en wordt door middel van tekst, visuals, audio en video begeleidt. Het is net alsof je na vrij rondlopen in een game in een cutscene beland, en dit keer op keer. Steeds wordt je geprikkelt met interessante, persoonlijke verhalen en de daarbij algemene informatie. De diepgang in combinatie met de vorm van storytelling heeft gezorgd voor een resultaat om over naar huis te schrijven. Persoonlijke (indrukwekkende) verhalen worden verteld in video, waarbij tekst fungeert als zeer belangrijke rode draad binnen het overkoepelende thema. Daarnaast weet je precies waar je bent door een kleine landkaart die op de juiste momenten in beeld komt. Je weet als consument precies waar je bent in het verhaal. Je kan hierdoor rustig naar een nieuw hoofdstuk, of juist even een stukje terugkijken. The Webby Awards De manier van storytelling, de maatschappelijke bijdrage en natuurlijk de geweldige productie hebben ervoor gezorgd dat dit project is genomineerd voor een Webby Award. In de categorie ‘Best use of interactive video’ strijdt het project tegen vier andere genomineerden. In ieder geval heeft het mijn stem gekregen! Tot 21 april 09:00 is het nog mogelijk om jouw stem te geven. A New Age of Walls: https://www.washingtonpost.com/graphics/world/border-barriers/global-illegal-immigration-prevention/ Webby Awards 2017: https://vote.webbyawards.com/PublicVoting#/2017/film-video/performance-craft/best-use-of-interactive-video

Ronald Tilma
Ronald Tilma - 20 april, 2017 17:56

Een unieke ervaring door de branching narrative

Vanochtend was het weer gezellig druk in de trein. Zo hoorde ik een gesprek over de laatste release van de horror game Resident Evil. Het was een groepje controller freaks dat praatte over hoe groot de mogelijkheden waren binnen de videogame. Ze speelden allen dezelfde game, maar ze beleefden een ander verhaal. Op een gegeven moment eindigde het gesprek met de woorden “Hoe maak je dit in godsnaam?” waarna het stil viel. Ik hoop dat deze jongen dit leest, want ik leg het uit in deze blog. Gamification Waar deze jongens het over hadden is iets wat toegepast kan worden binnen verschillende vormen. Elementen vanuit videogames worden nu ook ingezet voor andere doeleinden dan wegrennen voor zombies, namelijk ook op commercieel en maatschappelijk gebied. Tegenwoordig is gamification de manier om de consument jou verhaal optimaal te laten beleven. Gamification zorgt ervoor dat de consument zelf een actieve rol speelt in het verhaal. Jij bepaald als consument wat je doet en wat je wil beleven. Wanneer je persoonlijk betrokken wordt bij een video, presentatie of marketingcampagne sla je de informatie beter op en blijft de beleving duidelijker in je hoofd hangen. Hierbij komt gamification tot zijn recht. Branching narrative Het toepassen van een branching narrative (vertakkend verhaal) zorgt voor uiteenlopende verhaallijnen. Een techniek die vaak wordt gebruikt in gaming. Vaak zijn de keuzemomenten duidelijk, maar weet je niet welke gevolgen jouw keuze zal hebben wanneer je deze maakt. Dit is een kwestie van uitvoeren en meemaken. Als maker van het verhaal kun je inspelen op de denkwijze van de consument. Branching narrative in interactieve video Door een branching narrative te gebruiken kun je de kijkers een unieke versie van de interactieve video laten zien. Wat was er gebeurd wanneer je het andere antwoord had gekozen? Wat was er gebeurd als ik niet links, maar rechts ging? Dit resulteert vaak in het nog eens kijken van de video. De branching narrative is een manier om jou als kijker actief te betrekken en na te laten denken over de gevolgen van de keuze die jij maakt. Binnen e-learning is dit een zeer succesvolle manier. Daarentegen is de branching narrative ook voor een interactieve video over een epische boeven achtervolging een interessant middel. Aanrader! Lees de blog over het productieproces van een interactieve video. Hierin duik ik dieper in de verhaallijnen van interactieve video. https://www.ivorystudio.net/blog/februari/2017/de-filmmaker-als-interaction-designer/

Ronald Tilma
Ronald Tilma - 06 april, 2017 17:56

3 interactieve acties waar jij bij had willen zijn!

Interactiviteit komt in vele soorten en maten terug in ons leven, zo ook op straat wanneer je het niet verwacht. In deze blog worden verschillende voorbeelden van interactieve marketingacties besproken. Raak geïnspireerd! Ik wil nog wel eens verrast worden wanneer ik door de stad loop. Dansen tot het groen wordt! Er werd in Lissabon lekker gedanst tijdens het wachten tot het lopers stoplicht op groen sprong, en terecht! Er was een box aanwezig waar voorbijgangers in konden dansen, terwijl de footage van de dansers live werd afgespeeld op het rode stoplicht twintig meter verderop. Op deze vermakelijke manier bleven mensen op deze drukke plek tot meer dan 80% voor het rode stoplicht wachten. Door interactiviteit toe te passen krijg je dus op een verrassende manier de aandacht voor iets zeer belangrijks. Bekijk de video hier. Push to add drama Een paar jaar geleden was het helemaal hot om een lipdub uit te voeren op een iconische plek. Een voorganger van deze trend was de campagne “Push to add drama” van de Belgische televisiezender TNT. Degene die dit heeft bedacht is in mijn optiek geniaal. Dit was een compleet nieuwe manier van in de spotlight komen, en dit bracht een geweldig voorbeeld van interactiviteit met zich mee. Kijk en geniet hier. Unbelievable Bus Shelter Wachten op de bus is niet altijd vermakelijk. De tijd passeert tergend langzaam en verveling slaat snel toe. Het is voor velen een ding wat bij het reizen hoort. Het dode moment tijdens het wachten biedt de perfecte mogelijkheid om het wachten op de bus leuker te maken. Hierdoor heeft Pepsi Max besloten om dit moment om te toveren tot iets onrealistisch. Het brein achter deze campagne heeft zijn fantasie flink losgelaten op dit concept. Er vlogen UFO’s, er liepen tijgers en robots rond. Deze ludieke actie zorgde voor geweldige reacties van de omstanders, en vooral van degenen die op de bus aan het wachten waren. Hoe zou jij reageren? Kijk de video hier. Wat een betrokkenheid, zeg! In deze video’s is het duidelijk te zien dat interactiviteit zorgt voor betrokkenheid en dat het perfect een sfeer of boodschap over kan brengen op de doelgroep. Door situaties te creëren waarbij de consument geforceerd wordt om na te denken, of gestimuleerd wordt tot fysieke interactie gebeuren er bijzondere dingen. Degenen die in deze video’s in beeld komen zullen deze momenten niet snel vergeten…

Ronald Tilma
Ronald Tilma - 31 maart, 2017 17:56

De filmmaker als interaction designer

Het produceren van een video bestaat uit verschillende stappen. Bijvoorbeeld het schrijven van een scenario, script, shotlist en het maken van een storyboard behoren in het pakket. Hoe dit pakket gebruikt wordt verschilt per filmmaker. De ene focust meer op het storyboard of shotlist, en de andere op het schrijven van het scenario of script. Eén ding is zeker: een goede video vereist goede voorbereiding, ook met interactieve video. Verhaallijnen, verhaallijnen, verhaallijnen Bij een lineaire video ben je vaak bezig met het uitschrijven van één verhaallijn in het scenario. Een interactieve video bestaat vaak uit meerdere verhaallijnen. Wanneer je het besluit neemt om de kijker van je video keuzes te geven, moet je voor elke keuze die gemaakt wordt een vervolgplan hebben. Dit resulteert in het uitschrijven van meer scènes dan bij een lineaire video, specifiek bedoeld voor bepaalde keuzes van de consument. Welke keuzes maakt de kijker? Het beslissen van welke interactieve functies je wil toepassen begint al in het scenario, aangezien de functies de ‘deuren’ zijn naar nieuwe verhaallijnen. Wat er gebeurt als je deze deuren opent is aan de creativiteit van de filmmaker. Je kan dit in het script zo persoonlijk maken als jij wil. Continuïteit is key in het produceren van een interactieve video. Wat gebeurt er wanneer ik deze functie gebruik? Wat gebeurt er als ik het andere karakter in de video wil volgen? De kijker verandert bij interactieve video in een gebruiker. Gefeliciteerd! Nu ben je niet alleen een filmmaker, maar ook een interaction designer. Visueel denken voor interactie Wat elke filmmaker kan bevestigen, is dat het doel van de video voorop staat. Hier baseer je design keuzes op. Voor het produceren van een interactieve video is een storyboard zeer relevant. In het storyboard komen de belangrijkste design keuzes van een interactieve video goed naar voren. Zowel voor het filmen als voor de post-productie is het storyboard belangrijk. Ook kan een storyboard gebruikt worden om klanten inzicht te geven in hoe het eindproduct eruit gaat zien, zie het als een paper prototype. Bij het kadreren van de shots die je wil gaan maken is het belangrijk om klikmomenten mee te nemen. Neem bij producties van interactieve video ook zaken mee in je voorbereiding zoals loopable shots voor keuzemomenten of specifieke shots voor cutscenes. Het filmen Tijdens het filmen van iedere videoproductie is het zaak dat je je aan de regels houdt die van tevoren zijn afgestemd. Dit klinkt wellicht vanzelfsprekend, maar besef wel dat bij het schieten van een interactieve video “fixen we wel in de post-productie” voor problemen kan zorgen. Gestructureerd werken is een must. Kortom - Om succesvol interactieve video te gebruiken is het zaak om te denken als interaction designer. Je maakt iets waarmee je direct communiceert met de consument. De kijker verandert in een gebruiker. - Het maken van een interactieve video vereist gestructureerd werken voor -en tijdens het filmen. - Interactieve video is een middel. Interactiviteit geeft een nieuwe dimensie aan video. Het is zonde om deze kans te laten liggen.  

Ronald Tilma
Ronald Tilma - 27 februari, 2017 17:56

Hoe houd ik het persoonlijk?

Gisteren, op de terugweg van mijn werk, beleefde ik iets heel aparts. Het was zo’n “je-had-er-bij-moeten-zijn” verhaal.  Mijn eerste gedachte was: “Dit verhaal moet ik online zetten!” Wanneer ik thuis kwam en ik het verhaal aan mijn vriendin wilde vertellen had ze het al gelezen op mijn Twitter-feed. De kracht van het persoonlijk vertellen was weg. Waar gaat het heen met de vorm van storytelling in deze tijd? Een stukje geschiedenis. De ontwikkeling van storytelling is iets wat geleidelijk is gebeurd door de jaren heen. Het bestond al in de vroege jaren van de mensheid. Tegenwoordig kan je verhalen delen binnen seconden door middel van social media, maar in de tijd van Tarzan broekjes en Jezus Nikes moest er een andere manier worden gevonden. ‘Historia’ betekent zowel ‘geschiedenis’ als ‘verhaal’ Tijdens de renaissance werden al creatieve manieren bedacht om boodschappen of herinneringen over te brengen. Dit resulteerde bijvoorbeeld in het voordragen van chansons, het spelen van toneelstukken en het schrijven van romans. Dit zijn vormen van storytelling die in onze moderne tijd zonder media nog steeds geconsumeerd kunnen worden. Althans, zonder het gebruik van media ter promotie weet vaak niemand van het bestaan van de verhalen... Bedankt, generation X! Gelukkig leven wij in de 21e eeuw, waarin er nu eindeloos veel middelen zijn om een verhaal te delen met je doelgroep of community. Helaas blijft het verhaal vaak van één kant komen, namelijk van de vlogger of de nieuwswebsite die je online volgt. Je hebt geen invloed op het verhaal. In principe is dit precies hetzelfde wat er duizenden jaren geleden gebeurde, alleen nu met een scherm tussen jou en de verteller. Lineair of non-lineair? Tegenwoordig wordt er steeds meer gefocust op het creëren van een non-lineaire storyworld. Dit gaat uit van het ervaren van een verhaal, waarin je zelf invloed hebt op de verhaallijn. Games zijn een goed voorbeeld, je wordt niet meer gepusht om Super Mario naar rechts te bewegen, maar je kan nu in GTA iedereen van kant maken op elke gewenste manier, en daarna een willekeurige missie uitvoeren. Fysieke interactie Op dit moment zijn er vele nieuwe middelen om je doelgroep te triggeren en om actie te laten ondernemen, zelf de vrijheid geven om te bewegen binnen een bepaald middel. Wat in 2016 bijvoorbeeld veel voorbij kwam was Pokémon: Go, en de VR Achtbaan. In deze twee gevallen ben je zelf lichamelijk actief bezig. Het randje van fictie en de realiteit wordt enthousiast opgezocht, en dat door alleen een Pokéball richting Pikachu te swipen of door een vreemde duikbril op te zetten. Door middel van interactieve video kan je ook actief betrokken zijn bij een video die je zonder duikbril kan bekijken. Interactieve video en VR hebben dezelfde werking op je hersenen, alleen zijn er nog wel veel verschillen in gebruik en productie. In contact met de video Het instapniveau van VR ligt hoog. Interactieve video daarentegen kan op een makkelijke manier toegepast worden voor eindeloos veel doelen. Interactieve video is laagdrempeliger en kan wel op 1001 manieren worden ingezet in verschillende markten. De conversie van interactieve video ligt hoger dan dat van lineaire video. Het veranderd de manier waarop je doelgroep je merk onthoudt en er wordt bijna dubbel zoveel informatie onthouden. In tegenstelling tot VR kun je interactieve video gewoon achter je laptop of op je smartphone consumeren zonder extra benodigdheden. Het brengt als het ware het verhaal naar jou toe, het is aan jou om te beslissen wat je hoe je het verhaal invult. Voor meer informatie over interactieve video, check:   https://www.ivorystudio.net/blog/februari/2017/5-redenen-on-interactieve-video-in-te-zetten

Ronald Tilma
Ronald Tilma - 20 februari, 2017 17:56

Parijs: nu ook zonder clichés in beeld

De stad van de liefde, eten en wijn? Jazeker. Maar volgens velen is Parijs veel meer (of minder) dan dat. Deze gepersonaliseerde moodfilm laat je Parijs beleven door jouw ogen. '3 Words for Paris' is een gepersonaliseerde video op basis van drie woorden naar keuze. Voer deze in en er wordt een film gegenereerd op basis van de door jouw gekozen termen. Ook grimmige termen zoals 'murder' worden feilloos gevisualiseerd. Sta versteld van hoe accuraat jouw woorden in beeld worden gebracht. Deel jouw persoonlijke visie van Parijs via Facebook of Twitter. Credits: Les Cokau Zelf proberen doe je via: http://3motspour.paris/en/

Alexander Roossien
Alexander Roossien - 28 oktober, 2016 17:56

Duitse rapper bezorgt kippenvel met interactieve clip

Een visser stuit op een lege bloederige kano, een lichaam op een steiger en een brandstapel. Het is aan de kijker om deze 'crime scene' op te lossen. 'Next to you' (An Deiner Seite) is een interactieve videoclip van de Duitse rapper Kontra K, tevens de hoofdrolspeler in de film. Als kijker ben je aanwezig op een plaats delict. Je kunt switchen tussen twee tijdlijnen en hierdoor kijken in het verleden. Wat er zich precies heeft afgespeeld blijkt zeker niet mals. Door op cruciale momenten terug in de tijd te kijken krijg je aanwijzingen. Het verhaal kent drie verschillende plotten en is afhankelijk van de clues die je hebt verzameld. Deze indrukwekkende clip is geschreven en geregisseerd door Maximilian Niemann. Productie: Filmakademie Baden-Württemberg. In opdracht van: Four Music. Bekijk deze interactieve video op: http://andeinerseite.video/

Alexander Roossien
Alexander Roossien - 21 oktober, 2016 17:56

Interactieve film redt mensenlevens

Je loopt nietsvermoedend over straat en ziet plotseling iemand onwel worden. Het is gelijk duidelijk dat er iets ernstigs aan de hand is. Je wilt te hulp schieten, maar wat doe je? Elk jaar overlijden duizenden mensen omdat omstanders niet weten wat te doen bij levensbedreigende situaties. Dit ondanks het feit dat er maar een kleine set aan skills nodig zijn om mensen in leven te houden. Gelukkig is reanimatie iets wat iedereen kan leren. De e-learning 'Lifesaver' van de Britse Reanimatieraad (Resuscitation Council UK) bewijst hoe effectief interactieve video is als het gaat om kennisoverdracht. De film neemt de kijker mee en vraagt op kritieke momenten 'wat zou jij hier doen?'. Het wordt gelijk duidelijk dat de acties die jij als omstander onderneemt het verschil kan maken tussen leven en dood. De sfeer is zo intens en realisitisch neergezet dat je volledig wordt gegrepen door de film. Zo leer je om te gaan met de spanning en druk die je in het echt ook zou ervaren. Naast dat deze e-learning wel eens een hoop mensenlevens zou kunnen redden is het ook nog eens super leuk om te doen. De film is geregisseerd door Martin Percy en geproduceerd door Unit9. Leer zelf mensenlevens redden: https://life-saver.org.uk/ Of bekijk een video over de e-learning:

Alexander Roossien
Alexander Roossien - 29 september, 2016 17:56

FIVE MINUTES: bloedstollende zombie game (18+)

Het eerste symptoom is geheugenverlies. Het enige wat jij zeker weet is dat ze je komen halen... Je hebt vijf minuten de tijd om in je geheugen te graven. Lukt het je niet, dan wordt jij een van hen. FIVE MINUTES is een interactieve zombie game. Spelers van het spel krijgen de uitdaging om te voorkomen dat de hoofdrol veranderd in een zombie door hem te laten focussen op zijn geheugen. Tijdens de interactieve video moet de kijker kleine puzzels oplossen onder enorme tijdsdruk. Zowel grafisch als filmtechnisch is dit een interactief meesterwerk. Niet voor niets won het de FWA's People's Choice Award. FIVE MINUTES is geregisseerd door Maximilian Niemann en geproduceerd door Felix Faißt samen met een team van studenten van Filmakademie Baden-Württemberg. Het project is uitgebracht onder het UNIT9 PRESENTS label en gesponsord door G-Shock. Dit laatste verklaard de product placement van G-Shock horloges in de film. Bekijk hieronder de korte trailer: Zet je volume omhoog en beleef het zelf: http://fiveminutes.gs

Alexander Roossien
Alexander Roossien - 23 september, 2016 17:56

Creëer je look met Zara Larsson

Een megahit, vier muziekstijlen en vier videoclips in één jasje. Volg je het nog? Clinique, fabrikant van high-end verzorgingsproducten en cosmetica, flikte het. In samenwerking met de internationaal succesvolle Zweedse zangeres Zara Larsson, lanceerde het een buitengewoon indrukwekkende interactieve video 'Play with Pop'. Het cosmeticamerk weet op pakkende wijze muziekstijlen te koppelen aan specifieke looks en producten. Kies voor akkoestisch en je maakt kennis met de 'the nude look'. Klik op 'Dance' en wordt gefronteerd met 'the wild look' met bij behorende lippenstift voor felle en fluwelige lippen. Tijdens de video kun je naadloos switchen naar een andere stijl. Zo creëer je tijdens het kijken je eigen look! De popversie van het nummer kennen we allemaal. Maar wat vind jij van de country, dance en de akkoestische versie van 'Lush Life'? Bekijk de interactieve clip via: http://playwithpop.clinique.com/nl/nl

Alexander Roossien
Alexander Roossien - 16 september, 2016 17:56

Wat je nog niet wist over Happy

Wie het lied ‘Happy’ van Pharrell Williams niet kent heeft onder een steen gelegen. Het nummer, dat tevens als soundtrack diende voor de animatiefilm Despicable Me 2, werd een internationale megahit en won vele prijzen. Wat men echter vaak nog niet kent is de legendarische interactieve videoclip dat het multitalent ter wereld bracht. In de maar liefst 24 uur (!) durende video kunnen de kijkers een klok-interface door de tijd reizen en specifieke momenten delen via Facebook en Twitter. De clip bevat beelden uit heel de wereld en bevat vele bekende beroemdheden zoals Magic Johnson, Steve Carrell en natuurlijk de man waar het allemaal om draait: Pharrell himself. De video is geregisseerd door We Are From La en geproduceerd door Iconoclast. Bekijk de interactieve video via: http://24hoursofhappy.com/

Alexander Roossien
Alexander Roossien - 04 juli, 2016 17:56

Activeer vandaag jouw gratis account

Registreren