Succesvol met interactieve video.
Een totaaloplossing voor innovatieve filmmakers.

Hoe houd ik het persoonlijk?

Hoe houd ik het persoonlijk?

Gisteren, op de terugweg van mijn werk, beleefde ik iets heel aparts. Het was zo’n “je-had-er-bij-moeten-zijn” verhaal.  Mijn eerste gedachte was: “Dit verhaal moet ik online zetten!” Wanneer ik thuis kwam en ik het verhaal aan mijn vriendin wilde vertellen had ze het al gelezen op mijn Twitter-feed. De kracht van het persoonlijk vertellen was weg. Waar gaat het heen met de vorm van storytelling in deze tijd?

Een stukje geschiedenis.

De ontwikkeling van storytelling is iets wat geleidelijk is gebeurd door de jaren heen. Het bestond al in de vroege jaren van de mensheid. Tegenwoordig kan je verhalen delen binnen seconden door middel van social media, maar in de tijd van Tarzan broekjes en Jezus Nikes moest er een andere manier worden gevonden.

‘Historia’ betekent zowel ‘geschiedenis’ als ‘verhaal’

Tijdens de renaissance werden al creatieve manieren bedacht om boodschappen of herinneringen over te brengen. Dit resulteerde bijvoorbeeld in het voordragen van chansons, het spelen van toneelstukken en het schrijven van romans. Dit zijn vormen van storytelling die in onze moderne tijd zonder media nog steeds geconsumeerd kunnen worden. Althans, zonder het gebruik van media ter promotie weet vaak niemand van het bestaan van de verhalen...

Bedankt, generation X!

Gelukkig leven wij in de 21e eeuw, waarin er nu eindeloos veel middelen zijn om een verhaal te delen met je doelgroep of community.

Helaas blijft het verhaal vaak van één kant komen, namelijk van de vlogger of de nieuwswebsite die je online volgt. Je hebt geen invloed op het verhaal. In principe is dit precies hetzelfde wat er duizenden jaren geleden gebeurde, alleen nu met een scherm tussen jou en de verteller.

Lineair of non-lineair?

Tegenwoordig wordt er steeds meer gefocust op het creëren van een non-lineaire storyworld. Dit gaat uit van het ervaren van een verhaal, waarin je zelf invloed hebt op de verhaallijn. Games zijn een goed voorbeeld, je wordt niet meer gepusht om Super Mario naar rechts te bewegen, maar je kan nu in GTA iedereen van kant maken op elke gewenste manier, en daarna een willekeurige missie uitvoeren.

Fysieke interactie

Op dit moment zijn er vele nieuwe middelen om je doelgroep te triggeren en om actie te laten ondernemen, zelf de vrijheid geven om te bewegen binnen een bepaald middel. Wat in 2016 bijvoorbeeld veel voorbij kwam was Pokémon: Go, en de VR Achtbaan.

In deze twee gevallen ben je zelf lichamelijk actief bezig. Het randje van fictie en de realiteit wordt enthousiast opgezocht, en dat door alleen een Pokéball richting Pikachu te swipen of door een vreemde duikbril op te zetten.

Door middel van interactieve video kan je ook actief betrokken zijn bij een video die je zonder duikbril kan bekijken. Interactieve video en VR hebben dezelfde werking op je hersenen, alleen zijn er nog wel veel verschillen in gebruik en productie.

In contact met de video

Het instapniveau van VR ligt hoog. Interactieve video daarentegen kan op een makkelijke manier toegepast worden voor eindeloos veel doelen. Interactieve video is laagdrempeliger en kan wel op 1001 manieren worden ingezet in verschillende markten.

De conversie van interactieve video ligt hoger dan dat van lineaire video. Het veranderd de manier waarop je doelgroep je merk onthoudt en er wordt bijna dubbel zoveel informatie onthouden. In tegenstelling tot VR kun je interactieve video gewoon achter je laptop of op je smartphone consumeren zonder extra benodigdheden. Het brengt als het ware het verhaal naar jou toe, het is aan jou om te beslissen wat je hoe je het verhaal invult. Voor meer informatie over interactieve video, check:  

https://www.ivorystudio.net/blog/februari/2017/5-redenen-on-interactieve-video-in-te-zetten

Share
Mail