Succesvol met interactieve video.
Een totaaloplossing voor innovatieve filmmakers.

De filmmaker als interaction designer

De filmmaker als interaction designer

Het produceren van een video bestaat uit verschillende stappen. Bijvoorbeeld het schrijven van een scenario, script, shotlist en het maken van een storyboard behoren in het pakket. Hoe dit pakket gebruikt wordt verschilt per filmmaker. De ene focust meer op het storyboard of shotlist, en de andere op het schrijven van het scenario of script. Eén ding is zeker: een goede video vereist goede voorbereiding, ook met interactieve video.

Verhaallijnen, verhaallijnen, verhaallijnen

Bij een lineaire video ben je vaak bezig met het uitschrijven van één verhaallijn in het scenario. Een interactieve video bestaat vaak uit meerdere verhaallijnen. Wanneer je het besluit neemt om de kijker van je video keuzes te geven, moet je voor elke keuze die gemaakt wordt een vervolgplan hebben. Dit resulteert in het uitschrijven van meer scènes dan bij een lineaire video, specifiek bedoeld voor bepaalde keuzes van de consument.

Welke keuzes maakt de kijker?

Het beslissen van welke interactieve functies je wil toepassen begint al in het scenario, aangezien de functies de ‘deuren’ zijn naar nieuwe verhaallijnen. Wat er gebeurt als je deze deuren opent is aan de creativiteit van de filmmaker. Je kan dit in het script zo persoonlijk maken als jij wil.

Continuïteit is key in het produceren van een interactieve video. Wat gebeurt er wanneer ik deze functie gebruik? Wat gebeurt er als ik het andere karakter in de video wil volgen? De kijker verandert bij interactieve video in een gebruiker. Gefeliciteerd! Nu ben je niet alleen een filmmaker, maar ook een interaction designer.

Interactive Video Flowchart

Visueel denken voor interactie

Wat elke filmmaker kan bevestigen, is dat het doel van de video voorop staat. Hier baseer je design keuzes op. Voor het produceren van een interactieve video is een storyboard zeer relevant. In het storyboard komen de belangrijkste design keuzes van een interactieve video goed naar voren. Zowel voor het filmen als voor de post-productie is het storyboard belangrijk.

Ook kan een storyboard gebruikt worden om klanten inzicht te geven in hoe het eindproduct eruit gaat zien, zie het als een paper prototype. Bij het kadreren van de shots die je wil gaan maken is het belangrijk om klikmomenten mee te nemen. Neem bij producties van interactieve video ook zaken mee in je voorbereiding zoals loopable shots voor keuzemomenten of specifieke shots voor cutscenes.

Het filmen

Tijdens het filmen van iedere videoproductie is het zaak dat je je aan de regels houdt die van tevoren zijn afgestemd. Dit klinkt wellicht vanzelfsprekend, maar besef wel dat bij het schieten van een interactieve video “fixen we wel in de post-productie” voor problemen kan zorgen. Gestructureerd werken is een must.

Kortom

- Om succesvol interactieve video te gebruiken is het zaak om te denken als interaction designer. Je maakt iets waarmee je direct communiceert met de consument. De kijker verandert in een gebruiker.
- Het maken van een interactieve video vereist gestructureerd werken voor -en tijdens het filmen.
- Interactieve video is een middel. Interactiviteit geeft een nieuwe dimensie aan video. Het is zonde om deze kans te laten liggen.

 

Share
Mail